Read this blog using your preferred language. Lisez ce blog en utilisant votre langue préférée. Lesen Sie dieses blog mit Ihrer bevorzugten Sprache. Lea este blog usando su lengua preferida. Прочитайте это blog использующ ваш предпочитаемый язык. Legga questo blog usando la vostra lingua preferita. Lees dit blog gebruikend uw aangewezen taal.

Sabtu, Mei 24, 2014

Lalat Askar Hitam III

Projek ini saya mula dah hampir sebulan lepas. Terjumpa bbrapa barang yang ngam... saya terus buat kotak BSF ni...



Baldi cat 8liter, tayar luar basikal kanak-kanak, zip ties, T-joint (PVC pipe). Tayar tu saya potong buang bahagian rim nya sebab di situ ada wayar. Ianya fit ngam-ngam dibibir baldi otomatik jadi alur disekeliling baldi dan pada satu tempat dilubangkan bahagian bawah, buat funnel sikit dari tin coke dan masuk botol untuk collection.

Saya isi nasi basi, lauk pauk basi, kulit telur, kulit keledek, kentang, mangga. Sesekali termasuk kepala ikan. 
Setelah dua minggu, banyak ulat lalat daun keluar. Tapi selang sehari dah hilang.
Hampir 3 minggu baru dapat ulat BSF matang keluar. So far 3 hari dah tengok ada dalam 50 ekor. Sedikit saya bagi makan ikan Tilapia dan Puyu. Memang menyambar! Banyak saya buang balik ke tanah supaya ada pembiakan induk. Ini gambar ulat BSF matang.


Tiada ulasan: