Read this blog using your preferred language. Lisez ce blog en utilisant votre langue préférée. Lesen Sie dieses blog mit Ihrer bevorzugten Sprache. Lea este blog usando su lengua preferida. Прочитайте это blog использующ ваш предпочитаемый язык. Legga questo blog usando la vostra lingua preferita. Lees dit blog gebruikend uw aangewezen taal.

Selasa, April 19, 2011

Perigi

Tanaman memerlukan kombinasi beberapa perkara asas untuk hidup subur. Air, cahaya, udara, dan media. Kegagalan penanam menyediakan perkara-perkara tersebut dalam tanaman akan menggagalkan usaha.

Walaupun cuaca kita selalu mendapat sumber air hujan, namun di tanah-tanah dataran di dapati selalunya sumber air untuk tanaman banyak bergantung kepada sungai, parit, taliair, kolam dan takungan-takungan buatan manusia spt tong. Di kebun2 sayur kita selalu dapati penanam menyiapkan tong tong sebagai bekas simpanan air yang biasanya di tadah dari air hujan.

Sebelum adanya bekalan air bersih (sistem paip), kebanyakan dikampung kampung guna perigi. Tetapi bila ada paip, perigi2 tersebut telah di tinggalkan dan terkambus. Sepatutnya perigi2 itu dipeliharai dan diguna untuk sumber pengairan untuk tanaman di hari-hari kering.

Beberapa hari lepas saya cuba korek perigi di tengah-tengah kota. Guna paip PVC 2 inci, saya dah berjaya masukkan paip tersebut se dalam 6.5 kaki. Terdapat lapisan pasir halus diparas ini dan sudah terlalu sukar utk menembusi lagi. Saya berhenti mengorek dan beberapa hari lagi akan memantau paras air bawah tanah, samada sudah memadai atau tidak.

Pengorek perigi guna aksesori PVC 2 inci.


Tiada ulasan: