Read this blog using your preferred language. Lisez ce blog en utilisant votre langue préférée. Lesen Sie dieses blog mit Ihrer bevorzugten Sprache. Lea este blog usando su lengua preferida. Прочитайте это blog использующ ваш предпочитаемый язык. Legga questo blog usando la vostra lingua preferita. Lees dit blog gebruikend uw aangewezen taal.

Selasa, April 12, 2011

Global Bucket

Dalam banyak2 percubaan menanam sayur, kaedah global bucket (ataupun earth box) paling mudah bagi ku. Kaedah global bucket banyak diaplikasikan di tempat2 yang kering seperti di kawasan2 gurun. Secara tradisinya petani Afrika akan menanam labu air ke dalam batas sayuran sebagai takungan air yang mampu mengairi tanaman utk bbrp. hari. Antara kelebihan global bucket adalah..

a. Tak perlu siram hari-hari
b. Media senang dapat. Tanah biasa boleh. Untuk penyaliran dan resapan air yang baik boleh campur sabut yang di hancur2kan. Untuk elakkan air jadi masam, campurkan kayu arang sekali.
e. Baja hanya sekali. Boleh ditabur disekeliling untuk sebanyak tempoh riwayat tanaman tersebut.
d. Baja jenis mana mana pun boleh. Baik organik maupun kimia.
e. Tiada peralatan elektrik dan mekanikal diperlukan seperti pam, injap dan sebagainya.


Ini gambar bayam dalam global bucket berusia 4 bulan. Baja pelet tahi kambing.

Bayam umur 4 bulan - ketinggian 3 kaki lebih.
Video berikut mengenai Global Bucket yang saya reka....


Berikut sketsa lutsinar konsep global bucket .... bergantung kepada keadaan cuaca dan jenis tanaman, jika lama tak hujan, air perlu di isi bila takungan di bahagian bawah kering.

Konsep Earth Bucket
Dengan kaedah global bucket ini saya telah berjaya menanam bayam merah dan pudina. Ada juga beberapa anak2 pokok yang saya maintain guna kaedah ini seperti anak rambutan, mangga, pokok daun kari, pokok buluh buddha, dan anak mahkota dewa. Walaupun pokok2 ini nanti bakal dipindahkan ke tanah kerana memerlukan ruang akar yang besar. Buat masa ini, anak2 pokok ini terbantut kerana ruang akar yang sedikit walaupun hidup sihat.

Tiada ulasan: